Výfuk, částí výfuků a jeho funkce
Výfukový systém odvádí výfukové plyny z motoru vznikající jeho spalováním. Další úlohou výfuku je snížení hluku tvořeného spalováním v motoru. Výfukový systém odvádí škodlivé výfukové plyny mimo vozidlo, aby nedošlo k jeho proniknutí do kabiny. Výfuk je navržen pro každý motor zvlášť, aby byl zachován správný zpětný tlak uvnitř motoru, čímž je zaručeno správné plnění a vyprázdnění spalovacího prostoru. Díky tomu má výfuk velký vliv na využití maximálního výkonu při co nejmenší spotřebě.
Doporučení: Velice často se setkáváme s různými "úpravami" výfuků. Není výjimkou vsazením jiných dílů (především z vozu Škoda kvůli ceně) snížení průměru výfukového potrubí někdy i více než o polovinu. V takovém případě dochází k enormnímu zvýšení tlaku uvnitř motoru a nedostatečnému odvodu spalin. Také zvětšení průměrů výfukového potrubí, odebráním některého z tlumičů výfuků se naruší správný tok palivové směsi/výfukových plynů v hlavě motoru. Toto může mít negativní vliv na výkon motoru a spotřebu paliva. Na výfuku tímto ušetříte minimum v porovnání s investicí do opravy motoru.
Výfuk a jeho opotřebení
Výfuk je jedním z nejvíce namáhaných součástí automobilu. Díky výraznému střídání teplot, působením kyselé vody vzniklé kondenzací výfukových plynů, podléhá celé výfukové potrubí extrémní korozi. Z venkovní strany na výfuk působí voda, nečistoty na cestách (kameny a jiné předměty). Dalším faktorem, který na výfuk negativně působí, jsou vibrace, které namáhají ohyby výfukového potrubí a především spoje výfuku. Proto firma POLMOstrów sp.z.o.o. v maximální míře vyztužuje spoje mezi trubkou a tlumičem výfuku, tak aby byl spoj pevný i přes působení vlivu popsaných výše.
Výfuk a jeho díly
Výfukové svody:
Výfukové svody jsou první část výfukové soustavy. Svody odvádí výfukové plyny od hlavy motoru po první výfukový tlumič, nebo katalyzátor. Výfukové svody jsou tvořeny většinou jednou, nebo dvěma trubkami. V případě vozu s katalyzátorem by měly být tyto svody vždy z nerezavějící oceli. V případě použití pouze pohlinikovaného materiálu před katalyzátorem dochází vlivem vysoké teploty k uvolňování částeček hliníku a poškození tělesa katalyzátoru.
Pružné členy (drátěnky,pletence, vlnovce)
Pružné členy slouží k odstranění vibrací vznikající chodem motoru. Pružné členy jsou umisťovány co nejblíže motoru, většinou ještě před katalyzátor. Tyto pružné členy se musí navařit po vyříznutí stávajícího pružného členu. Před objednávkou doporučujeme změřit průměr výfukové trubky před a za stávajícím členem. K délce stávajícího členu od sváru po svár připočtěte 2-3cm. Nový člen musí být nasazen na výfukové potrubí a provařeny všechny 3 vrstvy. Průměr členu se řídí vždy širším průměrem výfukového potrubí. Dodáváme pružné členy se systémem "INTERLOCK". Tyto pružné členy se vyznačují vysokou pružností pro co největší účinnost.
Doporučení: Často zákazníci ve snaze "ušetřit" nahrazují pružné členy trubkou. V takovém případě dochází k výraznému zvýšení hluku v kabině, ozývají se různé pazvuky a dochází k vylamování trubek z tlumičů výfuků, nebo praskání výfukových trubek v ohybech. V takovém případě nelze uplatnit na výfukové potrubí či tlumič výfuku reklamaci.
Katalyzátor:
Katalyzátor je velice jemné síto malých komůrek potažených vrstvou vzácných kovů (platina, paladium, rhodium atd.). Katalyzátor díky chemické reakci snižuje obsah kysličníku uhelnatého a uhlovodíků ve výfukových plynech. Vedlejším produktem této reakce je voda, která kondenzuje ve výfukové soustavě. Katalyzátor je u novějších modelů automobilů jak u benzínových, tak u dieselových motorů. Technicky se jedná o totožný katalyzátor, rozdíl je ve složení vrstvy vzácných kovů a hustotě kanálků. Starší dieselové motory musí mít kvůli kouřivosti katalyzátor se sníženou hustotou komůrek. Originální katalyzátory jsou v drtivé většině keramické. Univerzální katalyzátory se vyrábějí i s kovovou vložkou, což má spoustu výhod
Katalyzátory keramické:
Tyto katalyzátory mají keramickou vložku. Jedinou výhodou těchto katalyzátorů je pouze o něco nižší cena. Keramické katalyzátory jsou mnohem citlivější na poškození jak mechanické (uder cizího předmětu na vozovce) tak chemické a to zejména při špatném seřízení motoru. Keramické katalyzátory mají horší vodivost tepla, k úplnému zahřátí, které je nutné ke správné funkci dochází mnohem později než u kovové vložky. Keramické katalyzátory se nehodí pro vozy upravené na alternativní pohon LPG/CNG ani dieselových motorů.
Katalyzátory kovové:
Tyto katalyzátory mají vložku kovovou. Tyto katalyzátory jsou jen o trochu dražší než katalyzátory keramické. Zato mají mnohem širší použití. Kovové katalyzátory nejsou tak citlivé na mechanické poškození, není tak velké riziko poškození vlivem horšího chodu motoru. Tyto katalyzátory jsou vhodné pro dieselové motory i motory poháněné alternativním pohonem LPG/CNG. Námi dodávané kovové katalyzátory mají zvýšený obsah Titanu, aby lépe odolaly vyšší spalovací teplotě u pohonu LPG/CNG.
Poškození katalyzátoru:
- ucpání katalyzátoru-dojde většinou po natankování nekvalitního bezolovnatého benzínu, při špatném zapalování motoru, velkému průsaku oleje do spalovacího motoru.
- k poškození (roztopení) katalyzátorové vložky může dojít při roztlačování vozidla. Do katalyzátoru se dostane s výfukovými plyny i nespálené palivo, které se vznítí až v katalyzátorové vložce.
- Motor nikdy nestartujeme s vyšroubovanými zapalovacími svíčkami.
Lambda sonda:
Lambda sonda je čidlo, umístěné před katalyzátorem případně v tělese katalyzátoru. Toto čidlo vyhodnocuje množství kyslíku ve výfukových plynech. Na základě těchto údajů řídící jednotka motoru upravuje poměr paliva a vzduchu pro zachování optimálního spalování. Nefunkční lambda sonda má za následek nedokonalé spalování, které ve většině případů vede ke zvýšení spotřeby paliva, snížení výkonu motoru a vyšší kouřivosti. Hrozí také trvalé poškození katalyzátoru.
Fitr pevných částic DPF/FAP:
Od roku 1996 jsou pro snížení emisí výfukových plynů dieselové motory dolněny mimo katalyzátorů o filtr pevných částic DPF/FAP. Tyto filtry pevných částic mají za úkol dohořívání sazi vzniklých spalováním motorové nafty. Podrobnější informace o těchto filtrech přinášíme na konci tohoto popisu.
Tlumič výfuku:
Tlumič výfuku je tvořen několika komorami, přes které jsou pomocí děrovaných trubek vedeny výfukové plyny tak, aby došlo ke snížení jejich rychlosti a tím i snížení rezonancí výfuku. Tyto děrované trubky jsou obaleny "nekonečným skelným vláknem". Toto vlákno na rozdíl od skelné vaty používané dříve nesaje kondenzovanou vodu, vydrží teplotu až 900oC, takže nehrozí její hrudkování a následné postupné vyfoukání výfukovými plyny.
Výfukové trubky:
Díky vysokým rozdílům v teplotě jsou výfukové trubky vždy vyrobeny "švovou technologií". Výfukové trubky spojují jednotlivé tlumiče výfuků, koncová trubka pak odvádí výfukové plyny mimo auto.
Co je to filtr pevných částic?
Filtr pevných částic DPF/FAP (anglicky diesel particulate filter, francouzky filtre a particules) je výrobci instalován u dieselových motorů již přes 10 let. Průkopníky byli Citroen/Peugeot.
Filtr pevných částic DPF je umístěn ve výfukovém systému v jeho přední části a stejně jako katalyzátor slouží k filtraci výfukových plynů a snížení vypouštěných karcinogenních částic, které jsou nebezpečné jak pro lidský organismus, tak i pro životní prostředí. Jde o keramickou vložku připomínající síto s velmi jemnými kanálky. Tyto kanálky do sebe zachycují jemné částice (saze). Díky tomu z výfuku nevychází kouř tak, jak to známe u starších dieselových vozidel.
Vznik těchto filtrů si vyžádaly neustále se zvyšující požadavky na hodnoty vypouštěných škodlivin.
Pro výrobce automobilů se jednalo o nejjednodušší a tím pádem také nejlevnější způsob jak tyto limity splnit. Za tyto filtry pevných částic DPF jsou vděčni především ekologové. U motoristů je reakce většinou opačná. Hlavním důvodem je, že filtry pevných částic DPF snižují výkon motoru, navyšují pořizovací cenu nového dieselového vozu a jako každá součástka „navíc" sebou nese další dodatečné náklady. Poruchy filtru pevných částic DPF jsou většinou poměrně finančně náročné.
Stejně jako u katalyzátorů je ke správné funkci zapotřebí co nejvyšší teploty výfukových plynů. Z tohoto důvodu se DPF filtry již neobjevují pod vozidlem, ale jsou umísťovány co nejblíže k motoru. V současné době vyrábí většina automobilek katalyzátor a DPF filtr v jednom celku. Toto je z důvodu ušetření místa v motorovém prostoru a využití menšího úniku tepla než u dvou samostatných dílů.
DPF filtry se dělí na dva základní typy.
SUCHÝ: DPF filtr pracuje bez použití močoviny. Nevýhodou je, že tento typ filtrů potřebuje k regeneraci vyšší teplotu a delší dobu.
MOKRÝ: do DPF filtru je pro vyšší účinnost přidávána speciální močovina. Tato močovina usnadňuje dohořívání usazených sazí. Díky tomu se zkrátila doba potřebná pro regeneraci a již není vyžadována tak vysoká teplota.
Jak funguje regenerace? Během jízdy dochází ke dvěma typům regenerace.
PASIVNÍ REGENERACE: pasivní regenerace probíhá při dlouhodobější jízdě ve vyšších otáčkách motoru (např. při jízdě po dálnici). Teplota výfukových plynů dosahuje přibližně 400°C. Tím je dosaženo plynulého dohoření usazených sazí v DPF filtru.
AKTIVNÍ REGENERACE: před a za DPF filtrem jsou umístěna tlaková čidla, která snímají tlak výfukových plynů. V případě, že čidlo na konci DPF filtru nahlásí pokles tlaku, řídící jednotka uměle navýší teplotu výfukových plynů na 600-650°C a tím umožní dohoření usazených sazí.
Tato aktivní regenerace je vyvolávaná automaticky přibližně každých 500km pokud čidla nehlásí nízký pokles tlaku (neproběhla pasivní regenerace).
Životnost DPF filtru je většinou 100 000-120 000 km. V případě častých dlouhých jízd se nezřídka životnost prodlouží až na 200 000 km. Největším problémem životnosti DPF filtrů je tzv. městský syndrom. Tedy opakovaná jízda pouze na krátké vzdálenosti, která neumožní dokonalou regeneraci. Díky tomu saze nemohou dokonale vyhořet a DPF filtr se postupně zanese.
Proč mít v autě filtr pevných částic DPF?
Prvním důvodem proč mít instalován na voze filtr pevných částic DPF je, že s ním splňujete i ty nejvyšší emisní normy a proto se i v budoucnu dostanete do nízkoemisních zón bez omezení. Drtivá většina velkých měst tyto zóny zavádí a zbylé je budou brzy následovat. Důvodem je lepší vylepšení stavu ovzduší v již tak přeplněných městech a regulace dopravy. Vjezd do nízkoemisních zón bez filtru DPF je a bude zpoplatněno vysokými poplatky. Tak aby tyto vozy do center měst vůbec nevjížděly.
Nevýhodou aut bez DPF je vysoká produkce škodlivin. U dieselových motorů díky nižší spotřebě paliva dochází k menší produkci CO2, množství prachových částic je ovšem až stonásobně vyšší než u benzínových motorů. Tyto saze jsou silně karcinogenní.
VYMĚNIT-RENOVOVAT-ODSTRANIT filtr pevných částic?
VYMĚNIT:
Jednoznačně doporučujeme filtr pevných částic v případě potřeby vyměnit za nový! Spousta firem se ohání argumentem, že cena nového filtru se pohybuje kolem 50 000kč. Toto je částečně zkreslující informace. Taková cena filtru se pohybuje pouze u originálních prodejců. Ceny plnohodnotných filtrů u náhradních výrobců se pohybují již od částek kolem 6 000kč.
Pro srovnání zadní díl výfuku na Škoda Fabia 1.4i první generace stojí v originálu přibližně 2 400kč s životností 5-7 let. Výfuk u náhradního výrobce s životností 4 roky koupíte již za cenu 700kč. Tedy levněji o téměř 70%. Stejné to je i u filtru pevných částic DPF.
Dalším klamavým argumentem některých firem zabývajících se odstraněním filtrů pevných částic DPF je "odstraněním filtru vyřešíte problém jednou provždy". Dle statistiky ujede průměrný řidič v ČR 16 tis. km za rok a průměrně střídáme ojetý automobil po 3,5 letech. U nově zakoupených vozů je to vzhledem k častému financování 6 let. Z toho vyplývá, že se zakoupeným již ojetým vozidlem ujedeme v průměru cca 55-60 tis. km. Tedy ani ne polovinu životnosti filtru pevných částic DPF.
Proto, pokud vyměníte nový filtr v ceně jeho repase, trvalého odstranění, vyřešíte také problém jednou provždy.
Přitom nemusíte mít obavu z emisní a technické kontroly, policejní hlídky, vysokých sankcí v zahraničí, nemusíte se bát auto prodat a čekat na reakci kupujícího až na to příjde a hlavně ušetříte životní prostředí!!
Sortiment „levnějších" výrobců filtrů pevných částic se neustále rozšiřuje a již nyní máme v nabídce přes 100 modelů těchto filtrů. Jelikož se tyto filtry od roku 2010 vyskytují téměř u všech dieselových vozidel prodaných na českém trhu bude se také nabídka těchto filtrů neustále rozšiřovat. Na přiměřenou cenu pak dohlíží konkurence mezi výrobci a prodejci těchto filtrů.
Jako jediní nabízíme výrobu filtrů pevných částic DPF na zakázku. Pokud nenejdete v naší nabídce požadovaný filtr, vyplňte prosím poptávkový formulář. U našeho dodavatele dle VIN kódu karoserie ověříme, zda jsou schopni požadovaný filtr vyrobit. V případě, že bude odpověď kladná, po zaslání strarého filtru na naší adresu vám do 14 kalendářních dní necháme filtr vyrobit. Bohužel díky vysokému množství modelů těchto filtrů jsme v této nabídce úspěšní u 90% poptávky.
RENOVOVAT:
Další možností je nechat filtr renovovat u odborné firmy. Tyto renovace bychom doporučili pouze v případě, že v nabídce náhradních výrobců nenajdete filtr pevných částic na váš vůz a cena originálního filtru by byla neúměrně vysoká zbytkové ceně vozidla. Doporučujeme si vybranou firmu ověřit z více zdrojů, jelikož se najdou i takové, které filtr pouze vypláchnou tlakem vody a naúčtují si nemalou částku. Takový „renovovaný" filtr vydrží maximálně několik set kilometrů a nic než koupě nového filtru vás již nemine. Neboť takto zasažený povrch bloku filtru je silně narušen a již není schopen plnit svou funkci. Obecně se ceny renovace pohybují těsně pod náklady na koupi nového filtru a proto je takový krok potřeba zvážit. Navíc v případě, že je filtr pevných částic DPF a katalyzátor v jednom dílu, je jeho renovace složitější a „výplach" dokonale zničí i katalyzátor.
ODSTRANIT:
Tuto alternativu zásadně nedoporučujeme. Každý kdo se k takovému zásahu rozhodne, by měl mít na paměti, že toto jednání je NEZÁKONNÉ!!!
Pokud je vozidlo vybaveno již od výroby filtrem pevných částic DPF, je tomu taky přizpůsobena elektronika vozu. Dnešní vozy jsou velice citlivé na zpětný tlak výfukových plynů a jejich výkyv (vysoký zpětný tlak při zaneseném filtru, nebo velice nízký při odstranění filtru) může vést k vážnému poškození motoru a tím spojeným nemalým nákladům!
Pokud filtr pevných částic pouze „vysekáte" z původního obalu, aby tato změna nebyla nápadná, značně stoupne hluk z motorového prostoru. Tento hluk bude při určitých otáčkách připomínat sypající se plechovky. Pokud filtr odstraníte a nahradíte jej pouze trubkou, bude takový zákrok zjevný na první pohled a budete mít problémy při kontrole emisí a STK. V každém případě musíte nechat zcela přeprogramovat řídící jednotku vozu a to je již považováno za hrubý zásah do vozidla stejně jako přetáčení stavu tachometru. Je dobré si uvědomit, že takové jednání je protizákonné.
Tento „trend" je všeobecně znám a je vyvíjen neustále větší tlak ze strany EU na co nejpřísnější postihování takových úprav. Dá se očekávat, že brzy dostanou již i mobilní policejní hlídky k dispozici jednoduché přístroje, které odhalí odstraněný filtr pevných částic během několika minut. Stačí, aby hlídka jedoucí za vámi měla podezření, že se z vozu nepřiměřeně kouří. Hlídka vás zastaví a změří vám na místě emise. Dle VIN kódu obratem zjistí, zda na voze má být instalován filtr a jakou emisní normu auto papírově plní. Poté bude následovat zjišťování, kdo takový zásah provedl a ten bude značně pokutován. Dnes je již běžně pohyb aut na linkách měření emisí a STK monitorován kamerami se záznamem. Samozřejmě bude takové vozidlo označeno za nezpůsobilé k provozu a bude odstaveno. Již jen náklady na odtah takového vozidla se mohou vyšplhat k několika tisícům.
Tuto pravomoc by mohla mít také celní zpráva. V některých státech EU není výjimkou, že tyto kontrolní orgány jsou motivovány „podílem" z vybraných pokut.
Příznaky problémů s filtrem pevných částic DPF.
Nejčastějším problémem je zanesený filtr pevných částic DPF. Hlavním projevem je z počátku zpožděná reakce na plynový pedál, pokles výkonu motoru. Vozidlo se opakovaně snaží o regeneraci a proto stoupá spotřeba paliva. Z výfukového potrubí jde nízký tlak výfukových plynů a nepravidelně se z výfuku značně zakouří. Po opakované neúspěšné regeneraci se řídící jednotka přepne do nouzového režimu aby ochránila motor. O problému s filtrem pevných částic DPF informuje kontrolka na palubní desce.
V případě zaneseného a neprůchodného filtru pevných částic DPF dochází k výrazému nárůstu tlaku vyfukových plynů v hlavě motoru, špatnému vyplachování spalovacího prostoru motoru, hrozí podpálení ventilů hlavy a nezřídka také k poškození turbodmychadla. Proto bychom apelovali, že ignorování těchto příznaků ucpaného filtru může vést k závažnému poškození motoru!
Výměna filtru pevných částic DPF může být ve svém důsledku ta nejlevnější z případných následných investic!
Před samotnou výměnou filtru pevných částic DPF je nutné provézt diagnostiku vozu, aby bylo zřejmé, jaké chyby vozidlo hlásí a proč bylo přistoupeno k výměně filtru pevných částic DPF!!
MONTÁŽNÍ LIST k výměně filtru pevných částic DPF
Demontáž starého filtru pevných částic DPF:
1. Odpojte kabel od mínusového pólu baterie.
2. Odpojte všechny senzory od starého filtru DPF . V případě, že na voze zůstanou trubky tlaku, tyto se musí demontovat a důkladně vyčistit.
V opačném případě budou po namontování nového filtru vysílány zkreslené signály do řídící jednotky.
3. Vyjměte opotřebený DPF z výfukového systému.
Montáž nového filtru pevných částic DPF:
POKUD JE PŮVODNÍ DPF ODSTRANĚNÝ, JE NUTNÉ PŘED MONTÁŽI NOVÉHO OBNOVIT ŘÍDÍCÍ JEDNOTKU DO PŮVODNÍHO STAVU!! - PRO PLATNOU ZÁRUKU!
1. Vyčistěte spojovací trubky a příruby tak, aby byla zajištěna maximální těsnost výfukového systému po instalaci nového filtru.
2. Je nezbytné vyměnit všechna těsnění, neboť 100% těsnost je alfou a omegou správné fukce filtru pevných částic DPF!!
3. Nainstalujte nový filtr částic na místě starého. Ujistěte se, že se filtr nedotýká podvozku, nebo jiné části vozu.
4. Nainstalujte všechny senzory a tlakové trubky. Ujistěte se, že jsou nainstalovány do příslušného šroubení. Nesmí dojít k záměně!
5. Připojte zpět kabel na mínusový pól baterie.
6. Připojte se k ECU OBD vozidla (řídící jednotce) a nechte vynulovat počítadlo výměny filtru pevných částic. V opačném případě nebude filtr pevných částic DPF pracovat správně a hrozí jeho zanesení. Toto vynulování je potřeba provést do ujetí max. 50 km od výměny nového filtru pevných částic DPF!!
7. Nastartujte auto a zkontrolujte těsnost výfukového systému. V případě netěsnosti nebude nový filtr pracovat správně a hrozí jeho poškození.
8- Proveďte nucenou regeneraci filtru pevných částic DPF pomocí diagnostiky pro ověřění, že funguje správně.
9- Ověřte tlaky a teploty na všech čidlech a snímačích.
Pokud nucená regenerace neproběhne od začátku do konce, nahlásí řídící jednotka chybu, z jakého důvodu se regenerace ukončila a je možno problém odstranit dříve, než dojde k poškození-zničení nového filtru pevných částic DPF.
V případě reklamace je výrobcem požadováno dodání všech výše uvedených výpisů. V případě, že diagnostika neumožňuje přístup k tiskárně, je třeba u každého z výše uvedených kroků udělat fotokopii monitoru diagnostiky.
Doporučujeme vyměnit všechny lambda sondy, teplotní a tlakové senzory zároveň s novým filtrem.
Návod k výměně filtru pevných částic DPF.
Před samotnou výměnou filtru DPF, je zapotřebí otestovat vůz a vyloučit všechny ostatní možné zdroje chyb! Filtr pevných částic DPF je jak již jeho název napovídá pouze „sběrné místo" toho co se děje před ním. Proto zanesení filtru DPF bývá často pouze důsledek něčeho jiného.
Vždy postupujte dle instrukcí výrobce automobilu!
Před samotnou výměnou proveďte následující kontroly pro vyloučení ostatních závad!
Krok 1 (vizuální kontrola):
-Zkontrolujte stav (fyzickou existenci) katalyzátoru před filtrem DPF.
-Zkontrolujte stav obsahu nádržky aditiv DPF (pokud je aditivum používáno).
-Zkontrolujte těsnost výfukového potrubí v motorovém prostoru vč. okolí EGR ventilu.
-Zkontrolujte těsnost výfukového potrubí za motorem vč. turbodmychadla a katalyzátoru před DPF.
-Zkontrolujte stav hadiček senzorů diferenčního tlaku a jejich spojů.
-Zkontrolujte kabeláž a jejich spoje všech sond a čidel. Zda nejsou mechanicky poškozené, případně zda nedošlo k proniknutí vlhkosti do svorkovnic.
Krok 2 (diagnostika řídící jednotky):
Před výměnou DPF, proveďte kompletní diagnostický test. Test by měl být proveden moderním diagnostickým zařízením, aby bylo možné odhalit všechny možné diagnostické chybové kódy (TDC) a vyloučit jiné příčiny před samotnou výměnou DPF. Tato kontrola všech částí uvedených níže je povinná!! V případě chyby některého z níže uvedených dílů, nebo v kombinaci těchto chyb může dojít ke špatné funkce i nově vyměněného filtru DPF. V případě, že nebudou vyloučeny všechny možné vedlejší problémy, vystavujete se riziku neuznání případné reklamace v záruční lhůtě!!! V případě neprovedení testu a neodhalení vedlejších závad může dojít po výměně nového filtru DPF k poškození dalších částí vozu (turbodmychadlo, EGR ventil, tlaková a teplotní čidla, katalyzátor).
V rámci kompletního diagnostického testu je třeba zkontrolovat:
-Míru zanesení filtru DPF v procentech/gramech.
-Stav otevření ventilu pro regeneraci výfukových plynů EGR (Exhaust Gas Regenerace) a jeho změny během testu.
-Teploty na všech teplotních čidlech a jejich změny během testu.
-Hodnota/hodnoty diferenčního tlaku a jejich změny během testu.
-Uložené diagnostické chybové kódy (DTC). Chybové kódy se mohou lišit dle výrobců vozu.
-Počet ujetých kilometrů od poslední regenerace.
-Stav a funkčnost vstřikovacích trysek.
-Odezvy lambda sondy.
-Všechny neobvyklé informace z ŘJ.
Pokud je DPF filtr plně zanesen, proveďte nejprve „nucenou regeneraci" prostřednictvím diagnostického přístroje. Poté proveďte opětovně celý diagnostický test.
Při/po výměně filtru pevných částic DPF je nutné provést následující kroky!
-Opětovná kontrola těsnosti výfukového systému.
-Kontrola zda nedošlo k prohození hadiček senzorů diferenčního tlaku.
-Kontrola zda jsou hadičky/trubky senzorů diferenčního tlaku plně průchozí. Nutno profouknout stlačeným vzduchem.
Nejčastější dotazy spojené s problémem filtru pevných částic DPF.
-Kontrolka filtru DPF se rozsvítí krátce po výměně.
Pokud ŘJ hlásí plný filtr DPF a nutnost jeho výměny během ujetí pouze několika set kilometrů po výměně je třeba hledat závadu mimo filtr DPF. Pokud je motor a výfukový systém před filtrem v pořádku, není technicky možné filtr za tak krátkou dobu zanést.
-Stav katalyzátoru před filtrem DPF.
Pokud má vůz najeto více jak 150 000 km je při výměně filtru DPF doporučována výměna také katalyzátoru před tímto filtrem. V případě, že nebude katalyzátor funkční, nebo bude dokonce odstraněn, nemůže nový filtr pracovat správně. Katalyzátor zde působí jako „ohřívač" zvýšeného množství paliva, kterým dochází k regeneraci filtru DPF. Pokud nedojde k nárůstu teploty, nedojde k dohoření usazených sazí a filtr se rychle zanese.
-Aditivum k DPF.
Je-li vozidlo vybaveno systémem přidávání dodatečných aditiv, musí být tyto aditiva pravidelně doplňovaná. Bez těchto aditiv nemůže docházet k dostatečné regeneraci a filtr se opět zvýšeně zanáší.
-Použitý motorový olej.
U vozidel s filtrem DPF musí být používán speciální olej s nízkým obsahem popílků dle doporučení výrobců oleje. V případě použití nevhodného oleje dochází k jeho průniku do spalovací komory a nárůstu pevných částic ve výfukových plynech. V takovém případě se filtr zvýšeně zanáší.
-Jízdní styl a doba jízdy.
Automobil není schopen regenerovat filtr DPF, pokud nedojde k potřebnému zahřátí po potřebnou dobu. V případě krátkých jízd se studeným motorem nedochází k regeneraci vůbec, nebol jen krátce a filtr se opět zvýšeně zanáší. Auto s filtrem DPF musíte alespoň občas „PROTÁHNOUT"!!
-Nárůst hladiny motorového oleje.
Pokud dochází k neúspěšným pokusům o regeneraci, dodatečné palivo se nespálí a dostává se do olejové vany. Zde naředí motorový olej, který tím ztrácí mazací schopnost a hrozí trvalé poškození motoru! V takovém případě je nutno olej vyměnit!!!!
-Správná funkce EGR ventilu.
Pokud EGR ventil nepracuje správně (díky karbonizaci se zasekává), není dodržen potřebný poměr palivo/vzduch. Díky tomu je ve výfukových plynech zvýšené množství pevných částic a filtr se opět zvýšeně zanáší.
-Vstřikovací trysky.
Pokud vstřikovací trysky nefungují tak jak mají, nedochází k dokonalému promíchání palivové směsi. Dochází k nedokonalému spalování, zvýšené tvorbě pevných částic a opět se filtr zvýšeně zanáší.
-Těsnost sacího potrubí u všech válců motoru:
V případě nedokonalého utěsnění celé sací soustavy dochází ke špatnému poměru palivové směsi v jednom, nebo více válců. Tím se může zvýšit tvorba pevných částic a filtr se zvýšeně zanáší.
-Žhavící svíčky.
Jestliže žhavící svíčky nedosahují potřebné teploty, dochází během startu k výraznému nárůstu pevných částic a velice rychlému zanesení filtru DPF.
-Vzduchový filtr.
Znečištěný vzduchový filtr brání dostatečnému průniku vzduchu. Tím se změní poměr vzduch/palivo a změní se složení palivové směsi na bohatší než je nutná. Dochází k nedokonalému spalování, zvětšenému množství pevných částic ve výfukových plynech a nadměrnému zanášení filtru DPF.
-Startování.
Pokud vůz nenastartoval pomocí baterky, vůz s filtrem pevných částic DPF NIKDY NEROZTAHUJTE!!! Při roztahování se dostane nespálené palivo až do katalyzátoru/filtru DPF. Zde po následném vznícení hrozí trvalé poškození katalyzátoru, nebo filtru pevných částic DPF!!